Monday, 7 December 2009

XPDC Cinta

Seperti yang dijanjikan, petang ini dan 3 hari seterusnya (8,9 dan 16 Disember) saya, kamal dan sahabat-sahabat lain akan turun ke bandar sandakan untuk XPDC seperti tahun lalu.

Kami namakannya sebagai XPDC cinta.

Petang ini jam 4 petang, segala-galanya akan bermula.

Jom ramai-ramai turun.

Saturday, 5 December 2009

3 cerita syaitan dalam blogku.

Pagi ini aku buka blogku. Kebetulan atau dirancang, entahlah.. dalam ruangan sifu @ bloggerku ada 3 cerita syaitan.

Syaitan semakin liar nampaknya. Sifu-sifu kita pun tak berdiam diri. Habis syaitan dicerita dalam blog. Bacala tulisan sifu-sifu kita di bawah ini.

http://legehiyyah.blogspot.com/2009/12/bergambar-bogel-nasihat-syaitan.html
http://abamuaz.blogspot.com/2009/12/iblis-syaitan-jin-ifrit-dan-manusia.html
http://iskandari.blogspot.com/2009/11/surat-dari-setan-untuk-mu.html

Buat semua yang membaca, jangan jadi syaitan ya.

Wednesday, 25 November 2009

Esok, jom puasa sunat.

Esok hari khamis 26 November 2009 bersamaan 9 Zulhijjah 1430H, sunat untuk kita berpuasa sunat sempena hari Arafat.

Puasa sunat Hari Arafat ini hanya disunatkan kepada mereka yang tidak mengerjakan Hhji. Mereka yang sedang mengerjakan Haji tidak disunatkan berpuasa pada tarikh tersebut. Terdapat tegahan dari Nabi s.a.w. sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. menegah dari berpuasa pada hari ‘Arafah bagi jamaah haji yang berada di ‘Arafah” (Riwayat Imam Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah dan al-Hakim).

Hari ‘Arafah ialah hari sembilan Zulhijjah. Ia adalah hari terbaik sepanjang tahun kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari ‘Arafah” (Riwayat Imam Muslim).

Adapun disunatkan berpuasa pada hari tersebut, dalilnya ialah; hadis dari Abu Qatadah r.a. yang menceritakan; Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari ’Arafah. Baginda bersabda;
“(Puasa hari itu) dapat menghapus dosa tahun lalu dan yang akan datang”
(Riwayat Imam Muslim).

Apa lagi, jom puasa.

Wednesday, 18 November 2009

Remaja Sandakan 2008

Video ini sahabatku buatkan sempena program kami hujung tahun lalu. Gambar-gambar, aku yang usahakan. Semua diambil semasa aku dan sahabat-sahabat turun padang ke Bandar Sandakan semasa adik-adik pelajar baru tamat Peperiksaan SPM 2008. 3 Disember 2008, itulah harinya.

Selain dapat menyelami hati dan perasaan adik-adik masa itu, banya k pengajaran yang dapat kami ambil daripada mereka.

Terima kasih buat kamal, sharul fasta, bola, slay, alma & maje atas kerjasama anda.

Saksikanlah video ini.




Insya'Allah, aktiviti seperti ini akan kami teruskan pada hujung SPM nanti. Aku dan Kamal sudah beri komitmen untuk menjayakannya.

Wednesday, 11 November 2009

Tanah

Petang tadi selepas asar aku dan sahabatku, Kamal bertemu dengan seorang imam masjid di kawasan Sandakan ini. Sekadar untuk bertegur dan berbincang sesuatu.


Diringkaskan cerita, selepas perbincangan utama.. Tuan Imam mengalihkan cerita kepada isu 1 Borneo yang berada di Bandaraya Kota Kinabalu. Isu yang dibangkitkan adalah berkenaan sedikit salah guna kuasa yang berlaku di situ. Dikatakan, perjanjian asal antara United Sabah Islamic Association (USIA) dengan pihak pengurusan 1 Borneo ada sedikit kecacatan dan mengundang kontroversi.


Bangunan USIA yang dijanjikan sebelum ini tidak menepati spesifikasi yang dibincangkan sebelum ini. Lebih-lebih lagi, kawasan 1 Borneo kini merupakan kawasan yang penuh dengan maksiat.


Menurut sumber, tanah di kawasan 1 Borneo wujud sekarang merupakan tanah milik USIA.


Kesimpulannya, banyak perjanjian asal antara USIA dan 1 Borneo tidak dipatuhi dan ada isu-isu lain yang timbul. Hal ini juga ada melibatkan beberapa nama besar, seperti yang diceritakan oleh Tuan Imam tadi.


Hemm.... cukupla dulu.


Ada satu lagi cerita yang ingin kubawakan kepada pembaca. Tapi, masa tidak mengizinkan. nanti akan ku "publish" kan pada posting seterusnya.



Mari Kita Boikot Yahudi


p/s : Thanx to Haris Gopenhagen

Thursday, 29 October 2009

Perlembagaan Rakyat vs Perlembagaan Federation

Salam perjuangan.

Berikut kupertontonkan satu fakta yang tidak diketahui ramai.



sumber : http://10tahun.blogspot.com/

Sunday, 25 October 2009

Lagu buat Najib

Dengarkan lagu ini. Ambil yang baik. Buatmu Perdana Menteri 1 Malaysia.


Friday, 23 October 2009

Tak tahu hukum arak.

Pagi tadi selepas "jogging" seperti hari sebelumnya, aku terjumpa sahabat lama. Rakan sekolahku dahulu. Dia sedang menunggu bas untuk pulang ke rumahnya. Seperti biasa, apabila bertemu seorang sahabat lama, pasti aku akan bertanyakan khabar, kerja di mana dan sebaginya. Soalan yang sama kuajukan kepada sahabatku ini.

Apabila sampai ke bab kerja, dia kata dia tidak kerja di tempat lama sudah di sebuah supermarket di sini. Katanya dia bekerja di sebuah kelab malam di sini. Kerja mula setiap petang sehingga
jam 3, 4 pagi. Setiap hari begitu.

Kelab Malam...!!!!

Terkejut aku. kemudian aku tanyakan apa kerjanya di sana. Dia kata dia jadi pelayan.

"Jadi, kau tuang arakla, angkat-angkat arak???" , aku tanya begitu kepadanya.

"ya...." selamba saja dia jawab tanpa rasa kesal, bersalah dan sebagainya.


Aku kemudiannya menasihatkan kepadanya bahawa berdosa kerja seperti itu. Dia terkejut, dan katakan bahawa tidak berdosa kerja seperti itu.

"Aku bukan minum arak pun, cuma tuang dan angkat saja", katanya.

Aku bawakan hadis Ibnu Majjah ini kepadanya;

Mewartakan kepada kami 'Ali bin Muhammad dan Muhammad bin Isma'il, mereka berkata: Mewartakan kepada kami Waki', mewartakan kepada kami 'Abdul-'Aziz bin 'Umar bin 'Abdul-'Aziz, dari 'Abdur-Rahman bin 'Abdullah Al-Ghafiqiy dan Abu Thu'mah, mantan budak mereka, bahawasanya mereka berdua mendengar Ibnu 'Umar mengatakan: Rasulullah saw. hersabda: "Arak menjadi terlaknat kerana sepuluh seyi: 1. Keberadaan arak, 2. Orang yang memerasnya, 3. Orang yang menyuruhnya, 4. Orang yang menjualnya, 5. Orang yang membelinya, 6. Orang yang membawanya, 7. Orang yang dibawakannya, 8. Orang yang makan harganya, 9. Orang yang meminumnya, dan 10. Orang yang memberi minum arak".


Dia pun terdiam, kemudian aku cadangkan dia kerja di tempat lain. Mengajar di sekolah swasta ataupun di tempat lain.

Kesian sahabatku ini.

Aku yakin dan percaya, ramai lagi remaja di luar sana yang tidak tahu tentang hukum arak ini termasuk hukum-hukum lain dalam hidup ini.

Aku pun hairan, kenapa kerajaan tidak memikirkan masalah ini dan cuba membantu umat islam bekerja di tempat yan lebih baik, yang penting daripada sumber yang halalan toyyiba.

Hemmm..............

Thursday, 22 October 2009

Sejadah berdiri

Dua malam berturut-turut ada berita yang menceritakan tentang kejadian sejadah berdiri. Kejadian pertama terjadi di Pasir Mas, Kelantan. Diberitakan, sebanyak 35 sejadah yang dikatakan bediri di sebuah surau di sana. Kejadian pada hari kedua lebih hebat, terjadi di 3 tempat, dua di Kelantan dan satu di Kedah.

ORANG ramai melihat 36 sejadah berdiri di surau
Sekolah Kebangsaan Tok Sangkot, Meranti, Pasir Mas semalam.

Kejadian ini menarik perhatian orang ramai. Ada yang mengambil gambar, video dan tidak kurang juga yang memjaja cerita ini ke mana-mana.

Sebahagian masyarakat menganggap ini sebagai suatu yang ajaib, sehingga membiarkan sejadah itu berkeadaan demikian sahaja. Malangnya, surau dimana kejadian itu berlaku akhirnya tidak digunakan untuk solat. Entah berpa lama. sehari, dua hari, mungkin juga lebih.

Alhamdulillah, dalam keadaan begitu Mufti Kerajaan Kelantan dan Kedah mengambil insiatif masing-masing. Tahniah, kerana menjernihkan kekeliruan masyarakat.

Menurut Mufti Kelantan, Datuk Muhamad Shukri Muhamad, berkata umat Islam tidak harus terpengaruh kejadian misteri yang berlaku di dua sekolah negeri ini pada pagi kelmarin dan semalam, ada kaitan dengan benda ghaib atau petunjuk daripada Allah.

Beliau berkata, tiada sebarang keanehan atau boleh dianggap pelik ekoran penemuan sejadah terbabit, kerana ia boleh dilakukan oleh sesiapa saja.

**************************************

Semoga kejadian karut seperti ini tidak diperbesar-besarkan lagi. Masyarakat sekarang lebih suka mencari suatu yang misteri, ajaib dan sebagainya daripada mengambil pengajaran daripadanya. Solat pun tidak, perkara yang tidak sepenting itu pula yang diperbesar-besarkan.

Friday, 25 September 2009

Aidilfitri umpama Depavali, Tahun Baru Cina dan Krismas.

Posting kali ini ringkas sahaja.


1- Aidilfitri umpama Deepavali sebab aku tengok ramai yang pasang pelita di sekitar rumah dorang. Maka bercahayalah sekitar rumah dengan pelita-pelita ini. Betul-betul macam Deepavali. Nasib baik dorang tak buat swastika....

2- Aidilfitri umpama Tahun Baru Cina sebab aku tengok dah ramai yang bagi duit raya kepada budak-budak yang datang berhari raya ke rumah dorang. Bezanya, dorang guna sampul warna hijau. Kalau guna yang merah, betul-betul sebijik....

3- Aidilfitri umpama Krismas. Tuan-tuan perasan tidak dengan lampu-lampu yang berkelip-kelip disekitar kita. Banyak dipasang di rumah-rumah. Ada lagi yang lebih genius, siap pasang di pokok lagi....!!! Betul-betul macam pokok krismas la.......

Mungkin pelancong asing dah bingung dengan suasana Hari Raya di Malaysia ni.... Aidilfitri, tapi umpama Depavali, Tahun Baru Cina dan Krismas.

Tuesday, 22 September 2009

Takziah buat Sdr Wahid atas pemergian Ayah tercinta.

Ayah Sdr Wahid terlibat dalam satu kemalangan pada satu Syawal yang lalu. Kejadian yang amat tragis itu berlaku di depan mata Sdr Wahid selepas selesai menziarahi saudara mereka di sini hari itu.

Diceitakan oleh Sdr Wahid, Almarhum bersama beliau, ibu dan keluarga beliau termasuk 4 orang anak sedang melintas jalan. Tiba-tiba, tanpa disedari sebuah kereta meluru ke arah mereka dengan laju. Pada ketika itu, Sdr Wahid sedang melintas di tengah jalan bersama isteri dan tiga orang anak. Sementara itu, Ayah beliau yang mendukung anak kedua beliau sedang berdiri di pembahagi jalan dan bersedia untuk melintas.

Kereta yang meluru laju itu telah mengelak daripada melanggar Sdr Wahid sekeluarga dan menuju kearah Almarhum berdiri. Malang tidak berbau, Almarhum dilanggar dengan kuat pada ketika itu juga. Almarhum terhumban ke atas dan mendarat ke jalan dalam keadaan kepala mencecah jalan dahulu. Sdr Wahid juga sempat melihat anak yang didukung oleh Almarhum turut terpelanting.

Semua kejadian ini sempat disaksikan oleh Sdr Wahid melalui mata kepala beliau sendiri.

Dalam keadaan kelang kabut itu, Sdr Wahid dan keluarga yang lain mencari anak yang terpelanting tadi. Ke longkang, jalan dicari.... Dalam keadaan yang panik, Sdr Wahid dan keluarga tidak menemui anak yang dicari. Akhirnya, anak Sdr Wahid ditemui di dalam kereta orang yang melanggar tadi.

Setelah semua tiba di hospital, Almarhum telah menemuai ajal dan anak Sdr Wahid masih dirawat di hospital.

Sungguh menyayat hati.

Buat pengetahuan semua, kawasan kemalangan itu merupakan kawasan kampung Had laju maksima hanya 30 ke 40 km/j sahaja. Kes ini telah dibawa ke mahkamah dan pemandu yang cuai itu bakal dibicarakan.

*************************************

Semoga beliau sekeluarga sentiasa tabah menghadapi dugaan Allah ini.

Marilah sama-sam kita sedekahkan Al-Fatihah buat Almarhum...

Al-Fatihah...

Thursday, 10 September 2009

Kisah Ramadhan 4: Lailatul Qadar

Malam ini bermulanya pencarian malam Lailatul Qadar bagi mereka yang merindukan pahala untuk 1000 bulan. Barang siapa yang beribadat pada malamnya, akan diganjarkan seolah-olah dia beribadat sebanyak 1000 bulan lamanya.

Wah, hebat sungguh ganjaran Allah ini...!!! Atas matlamat inilah, maka misi untuk mencari malam lailatul qadar diadakan.


Pelbagai kaedah telah di praktis oleh kebanyakan orang. Ada yang hanya beribadat pada malam-malam ganjil, ada yang iktikaf di masjid, berzikir pada malamnya dan banyak lagi. Masa aku kecil-kecil dulu...biasa aku dengar orang kata pada malam lailatul qadar, ada berlaku benda-benda pelik.

Contohnya; pokok sujud, bila buka pili air...keluar wangian, pokok berbuah emas dan pelbagai lagi..

Mengarut semua itu....!!! Akhirnya, jika tuan-tuan bercadang untuk memburu malam lailatul qadar, beribadatlah pada setiap 10 malam terakhir. Jangan hanya memilih malam-malam yang ganjil ataupun kaedah lain. Dibimbangi, lailatul qadar itu jatuh pada malam yang genap.

Rugi kita..!!!

Tuesday, 1 September 2009

Kisah Ramadhan 3: Tarawih; antara 8 dan 20

Beberapa hari yang lalu saya disapa oleh seorang adik di kampung. Dia bertanyakan tentang bilangan rakaat dalam Solat Tarawih. Lebih kurang begini dialognya;

"Bang, bolehkah Solat Tarawih 8 rakaat..?, " Kata seorang adik.

"Boleh," jawabku.

"Kalau buat 20 rakaat..?, " Tanya adik itu lagi.

"Berapa-berapa pun boleh, 8 pun boleh, 20 pun boleh, 4 pun boleh, 36 pun boleh.... asalkan kita ikhlas, " Jawabku lagi.

"Solat tarawih tidak dibatasi jumlah rakaatnya secara wajib. Jika kamu mahu solat sepanjang malam pun boleh," Tambahku...

Berdasarkan sabda Rasulullah shallawahu ‘alaihi wasallam :

عن ابن عمر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " صلاة الليل مثنى مثنى فإذا خشي أحدكم الصبح صلى ركعة واحدة توتر له ما قد صلى "

Dari Ibnu Umar radhiallahu anhu berkata : Rasulullah shallawahu ‘alaihi wasallam bersabda : “ sholat malam itu dua, dua maka apabila salah seorang dari kalian kuatir datangnya waktu subuh, hendaklah dia solat satu rakaat untuk mengganjilkan rakat yang telah dia solatkan“. HR Bukhari dan Muslim.

**************************************


Masjid-masjid dan surau-surau di sekitar Sandakan sekarang mengadakan Solat Sunat Tarawih sebanyak 20 rakaat. Namun demikian, ramai jemaah yang hadir lebih gemar untuk mendirikan solat tarawih sebanyak 8 rakaat. Sehinggakan apabila selesai 8 rakaat, masjid/surau yang tadi penuh dengan jemaah semakin berkurangan kepada separuh. Bahkan ada yang tinggal beberapa saf sahaja (lebih kurang 30% daripda jemaah asalnya).

Apabila keadaan ini berlaku, ada terdengarlah rungutan-rungutan daripada AJK Masjid, Majlis Agama dan sebagainya.

Agama Islam umpama perniagaan/produk. Da'ie adalah peniaga, dan mad'u adalah pembeli/pelanggan. Bagaimana kehendak pelanggan, begitulah yang sepatutnya peniaga lakukan selagi mana ia tidak bercanggah dengan Islam.

Dalam konteks ini, apa salahnya jika Majlis Agama mewajibkan semua masjid/surau untuk mendirikan Solat Tarawih hanya 8 Rakaat dengan sedikit tambahan.

Maksudnya begini, 8 Rakaat itu didirikan dengan bacaan-bacaan yang lebih panjang sedikit. Kemudian, selepas rakaat ke 4 sampaikanlah sedikit tazkirah dalam 3 ke 5 minit.

Saya fikir, kaedah seperti ini lebih baik. Disamping kita solat tarawih, kita juga akan mendengar tazkirah. Bukan selalu masjid/surau mendapat tetamu yang ramai seperti bulan Ramadhan ini.

Berbanding jika solat 20 rakaat, akan ada timbul perbezaan dikalangan jemaah. Bahkan ada imam-imam yang membaca al-fatihah dengan kelang-kabut sehingga merosakkan solat. Rugi kita...!!!

Fikir-fikirkanlah.

Wednesday, 26 August 2009

Selingan: Ujian Minda

Betapa cekapnya anda!!


Di bawah ada ( 4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?


Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda.....



Ready? GO!!! (lihat bawah)

Soalan Pertama:

Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?






~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~

Jawapan:
Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?


Soalan Kedua:

Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)


Jawapan:
Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi... Jawapanya, ada tetap ni kedudukan no 2. Sebabnya, sebelum anda memotong orang terakhir, orang pertama yang berada didepan anda terlebih dahuhulu memotong orang itu..haha… anda masih kurang bijak…

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?


Soalan Ketiga:

Soalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah...



Ambil 1000 dan campur 40 . Sekarang campur lagi 1000 . Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20 ... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10 ... Berapa kah jumlah semua?


Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..








Adakah jawapan anda 5000 ?

Jawapan sebanar adalah 4100.



Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba.

Soalan keempat:


Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?

Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Mary. Baca semula soalan!


Okay, cuba jawab soalan bonus:


S orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.

Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?




Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati


Mudah sahaja.


Sekian..

Selamat bergembira...

Monday, 24 August 2009

Kisah Ramadhan 2: Ramai yang jahil.

Umum di mana sekalipun, masjid ataupun surau akan menjadi sesak dengan kehadiran umat Islam apabila Ramadhan berkunjung. Masjid atau surau akan menjadi semakin sesak dan lebih sesak apabila tiba hari raya. Seolah-olah, masjid atau surau itu hampir pecah dek kerana ramainya manusia yang hadir untuk mendirikan solat sunat hari raya.


Waktu subuh pun menjadi luar biasa apabila Ramadhan menjelang. Jika hari-hari biasa, hanya beberapa orang yang mendirikan solat subuh di masjid, tetapi semasa Ramdhan situasi ini akan berubah. Bahkan kehadiran jemaah di masjid waktu subuh boleh mencecah sehingga 4 ke 5 saf.

Dengan kehadiran jemaah yang ramai ini, maka kita akan lihat banyak kejahilan yang ditonjolkan oleh mereka. Perkara yang kita tidak pernah lihat pun akan muncul ketika ini.

Satu: Kaki tidak dipacakkan semasa sujud

Dua: Duduk tahiyyat akhir semasa imam membaca tahiyyat awal.

Tiga: Rukuk tidak sempurna, ada yang terlalu tunduk, ada yang kurang bongkok.

Empat: Salam ke kiri dan ke kanan dengan disertakan membuka tangan yang tertutup.

Lima: Saf tidak lurus.

Banyak lagi.......

*****************************************

Kehadiran jemaah yang ramai seperti ini seharusnya dimanfaatkan oleh AJK Masjid/Surau dan Ustaz2 kita. AJK Masjid/Surau sebaiknya menyelitkan program tazkirah semasa Solat terawikh diadakan. Waktu inilah, masa yang amat sesuai untuk adakan tazkirah. Janganlah hanya tergesa-gesa untuk menghabiskan solat terawikh itu.

Kita tidak akan dapat menerima kunjungan yang ramai pada bulan-bulan lain. Maka, ambillah manfaat sebaiknya untuk adakan tazkirah dan penerangan tentang Islam.

Saturday, 22 August 2009

Kisah Ramadhan 1: Media kita

Semalam merupakan malam pertama bagi Ramadhan Al-Mubarak. Berduyun-berduyun manusia menunaikan Solat Sunat Terawikh di tempat masing-masing dan pada siangnya mereka akan berpuasa. Zakat fitrah juga sudah boleh dibayar bermula hari ini. bagi Negeri Sabah, zakat fitrah berjumlah RM6.60 untuk setiap orang yang bermastautin di negeri ini.

*****************************************

Aku amat bersyukur atas kurniaan Allah ini, dapat dipertemukan dengan Ramadhan sekali lagi. Cuma, aku amat sedih dan sedikit terkilan apabila melihat media yang kita ada sekarang.

Semalam (jumaat-sehari sebelum Ramadhan), aku ada membuka televisyen dan secara tidak sengaja melihat satu rancangan yang sedang disiarkan. Rancangan itu disiarkan sebelum solat jumaat. Tajuk rancangan itu, "Busana Lebaran" di TV2. Aku agak hairan melihat rancangan televisyen yang bercorakkan aidilfitri itu sudah mula disiarkan sebelum Ramadhan bermula lagi. Dengan di latari oleh muzik dan lagu raya, program itu diacarakan oleh seorang pengacara perempuan yang sering mengungkitkan tentang "Hari Raya". Siap ada pertunjukkan fesyen busana muslim lagi.


Jika para pembaca perasan, sebelum daripada hari ini pun sudah ada iklan tentang hari raya. Bagaimana untuk menghias rumah, tukar perabot baru, beli ini dan itu.... dan sebagainya. Semuanya disiarkan di media kita. Radio, televisyen....

Amat menyedihkan, apabila kita di ambang Ramdhan ini sepatutnya berkobar-kobar untuk melakukan amal ibadah tetapi sering dimomokkan dengan Aidilfitri. Sedikit sebanyak ia akan menggugat iman kita.

Apa yang aku utarakan kali ini masih sedikit, sebenarnya ada banyak lagi peranan media yang dilakukan tidak kena pada tempatnya. TERLALU banyak....!!!!

Sebaiknya, media punya peranan besar dalam mendidik umat. Cubalah berubah demi kebaikan umat. Media adalah uslub dakwah yang cukup baik dan berkesan. Ia boleh menembusi pelusuk kampung yang payah untuk dijejaki oleh pendakwah Islam.

Tapi, jika salah digunakan.. beginilah jadinya.

Cukuplah dulu untuk kali ini, nanti aku akan bawakan kisah ramadhan yang seterusnya.

Friday, 21 August 2009

Tahniah Sahar dan Takziah Aisyah

Ada dua berita yang ingin kukongsikan di sini. Satu berita gembira dan satu lagi berita kurang gembira.

Bagi berita yang pertama, aku ingin mengucapkan jutaan ucapan tahniah kepada Sdr Sahar dan isterinya Pn Rosmah kerana baru sahaja dianugerahkan seorang cahaya mata. Kelahiran adik kecil ini disambut dengan penuh syukur oleh sahar sekeluarga dua malam yang lalu.

Cahaya mata ini merupakan cahaya mata yang ke lima bagi kedua-dua pasangan tersebut. Seorang srikandi, srikandi Islam yang bakal mewarnai dunia seorang mujahidah. Tahniah, semoga dengan kehadiran si adik kecil ini akan menambahkan taqwa kita kepada Allah. Lebih-lebih lagi dalam suasana kita berpuasa ini.



Sementara itu, berita kurang gembira yang ingin kukongsikan di sini ialah berkenaan dengan seorang sahabta yang ditimpa musibah. Berita ini baru kuterima semalam dan kejadian ini sebenarnya sudah berlaku sejak 3 hari yang lalu.

Aisyah, sahabat saya telah terlibat dengan kemalangan jalan raya. Beliau yang membawa motosikal semasa di kolejnya telah terbabas dan kemalangan. Diberitakan, tangan dan kaki beliau patah. bahu beliau juga mengalami kecederaan.

Sekarang, beliau di tempatkan di hospital di kawasan beliau belajar. Agak mengejutkan, itulah yang boleh aku katakan kali ini. Tapi, begitulah takdir daripada Allah. tiada siapa yang boleh menduga. Semoga ada ibrahnya buat kita semua.

*********************************************

Buat sahabat-sahabat, doakanlah untuk kebaikan mereka berdua di atas. Semoga Allah memberikan yang terbaik buat mereka berdua.

Tuesday, 18 August 2009

Antara Purdah dan Topeng H1N1

Islam mengajar kaum muslimahnya memakai purdah untuk menutup aurat (ada khilaf dikalangan ulama'). Memang cantik bila memakai purdah. Lihat sahaja contoh-contoh dibawah;






Lantas, ramai yang belajar memakai purdah termasuk mereka di bawah;







Michael Jackson VS Team Lo

Billie Jean by Michael Jackson




Bank Toyyib by Team Lo





Siapa pilihan di hati anda...???

Thursday, 13 August 2009

Hanya 2 tahun solat.

1 hari=24jam

Satu TAHUN ?
12 bulan
52 minggu
365 hari

8 760 jam
525 600 minit

31 536 000 saat


Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 tahun-70 tahun (majoriti) Puratanya manusia meninggal -+65 tahun

Baligh: Bermulanya diperhitungkan amal seseorang sam
ada baik atau buruknya selama hidup di dunia.
Lelaki baligh : -+ 15 tahun

Wanita baligh : -+ 12 tahun

Usia yang ada untuk kita beribadah kepada Allah SWT, puratanya:

Mati – Baligh = Baki usia = 65 - 15 = 50 tahun

50 tahun digunakan untuk apa?


Catatan:

50 tahun= 18 250 hari= 438 000 jam

Gambaran Kasar:


Waktu kita tidur -+8 jam setiap hari:

Dalam 50 tahun waktu yang habis digunakan untuk tidur sahaja 18 250 hari x 8 jam= 146 000 jam= 16 tahun 7 bulan, dibundarkan jadi 17 tahun.


Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis digunakan untuk tidur, padahal kita akan 'ditidurkan' untuk tempoh yang agak lama sebelum menemui Allah Swt.

Waktu aktiviti kita di siang hari -+ 12 jam;

Dalam 50 tahun waktu yang habis digunakan untuk aktiviti:

18 250 hari x 12 jam= 219 000 jam = 25 tahun denga
n aktiviti

Aktiviti di siang hari: Ada yang bekerja, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, tengok movie, chatting, skodeng, merempit, mencuri dan banyak lagi.


Waktu rehat -+4 jam;

Dalam 50 tahun waktu yang digunakan untuk rehat 18 250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun

Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung dibuai khayalan……


17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun

Lalu Bila Nak Beribadah???

Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud;


“Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU”.

Kita tidak menafikan, memang benar.. Menuntut ilmu
itu ibadah, kalau niatnya semata-mata kerana Allah, tetapi kebanyakkanya orang belajar agar mudah mencari pekerjaan.

Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah endapatan kita, kita tidak akan belajar..

Kita juga tidak menafikan, memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.

“ Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya “

Jadi, bila nak beribadah???

Ermm..mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi…!

Kerana kita fikir, solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga…

Benarkah solat kita itu sudah mencukupi dan diterima !!?


Berapa banyak solat kita dalam masa 50 tahun???

1 Waktu Solat = -+ 10 minit ….. 5x solat = -+ 1 jam(-+solat sunat)

Dalam masa 50 tahun waktu yang digunakan untuk solat = 18 250 hari x 1 jam =18 250 jam= 2 tahun


Kesimpulan:

Waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia c
uma 2 tahun untuk solat (ini kalau yg solat 10 minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..???)

2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….itupun belum tentu solat kita bermakna, berpahala dan diterima.


Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun, dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris perasaan/hati orang tua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir,
dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa.

Logiknya:

Bukan satu perkara yang mustahil buat kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian.

Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana.


Penyelesaian:

Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!!
Ingatlah negeri kita…Akhirat. Wawasan kita Akhirat!!!


"Setiap Anak Adam akan melakukan kesilapan(dosa), dan sebaik-baik mereka yang berdosa adalah mereka yang bertaubat."

"Sesungguhnya dunia itu diciptakan untuk kamu, dan kamu diciptakan untuk Akhirat."

Wednesday, 12 August 2009

Manusia mudah lupa.

Seramai 15 juta orang meninggalkan secawan teh sehingga sejuk hari ini, sementara kira-kira jumlah penduduk dunia yang sama akan terlupa di mana mereka meletakkan kunci kereta atau rumah.

sekadar hiasan

Manakala 12 juta lagi pergi ke kedai dan betul-betul lupa apa yang perlu dibeli. Jumlah manusia yang sama juga akan lupa mengenai pakaian basah dalam mesin basuh, menurut kajian yang dijalankan oleh National-Lottery. co.uk.

Nombor PIN, kata laluan dan kerja rumah seperti mengeluarkan makanan sejuk daripada peti ais malam sebelumnya dan mengecas telefon bimbit juga merupakan antara yang tersenarai dalam kajian itu.

Kajian sama juga mendapati lelaki lebih berkemungkinan lupa mengenai sesuatu berbanding wanita - walaupun kaum hawa secara amnya mempunyai lebih banyak perkara yang perlu diingati.

Jurucakap National Lottery berkata, orang British lebih sibuk kini dengan pekerjaan dan kehidupan peribadi, jadi kita mempunyai terlalu banyak untuk disimpan dalam minda yang terlalu berserabut.

"Gaya hidup moden yang sibuk, peningkatan bebanan kerja dan tekanan turut memainkan peranan. Namun teknologi moden seperti komputer, telefon membantu kita mengingati perkara penting setiap hari," katanya.

Kajian juga menunjukkan, ramai orang sering terlupa temujanji penting, nama kawan lama, anak sendiri, tarikh ulang tahun sendiri dan pasangan serta ulang tahun perkahwinan.

ANTARA YANG PALING DILUPA

Membiarkan secawan teh sehingga sejuk

Di mana anda letakkan kunci

Untuk apa anda ke kedai

Pakaian basah di dalam mesin basuh

Mengecas telefon bimbit / iPod

Di mana anda letakkan kenderaan

Menyiram pokok bunga

Umur sendiri

Membeli susu

Mengunci kereta

Di mana anda letakkan dompet

Segerakanlah bertaubat

Beruntunglah orang-orang yang diberikan hidayah oleh Allah dan mereka segera bertaubat apabila melakukan dosa. Allah amat suka akan hambanya yang rajin bertaubat apabila melakukan dosa.

Maha Besar kurniaan Allah...!!!

Selagi nafas ada di rongga, jantung terus berdegup Allah tetap akan mengampunkan dosa hambaNya. Sekalipun ia sebesar dunia dan segala isinya.

Amat beruntunglah anak muda yang hatinya hanya kerana Islam. Setiap denyut nadinya, helaan nafasnya, gerak langkahnya.. dia pasti akan mengingati Allah. Allah ada dalam jiwanya. Jiwanya hanya untuk Allah.

***************************************

Aku pernah bertemu dengan seorang tua. Dia bercerita tentang masa mudanya. Katanya, dia banyak buat dosa. Semua perkara jahat pernah dibuatnya. Mencuri, minum arak, Hisap ganja, banyak lagi...

Tentang Islam, sedikit pun tidak dipedulinya. Hanya yang dia tahu, solat pada hari raya. Itu sahaja..!! Itupun, kalau dinilai apa yang dilakukannya itu..masih tidak betul. Orang lain solat dua rakaat, dia ikut. Orang lain pakai baju melayu, dia ikut.. Sedikit pun dia tidak faham apa yang dilakukannya.

Katanya, dia amat rugi kerana tidak bertaubat lebih awal, dan rasa amat menyesal tentang semua itu.

Dia menasihatkan aku agar jangan ikuti jejak langkahnya. Aku melihat kekesalan di wajahnya.

Aku katakan padanya bahawa dia sudah cukup beruntung kerana Allah masih sayang padanya. Allah beri dia hidayah lebih awal untuk dia bertaubat. Kataku, selagi nafasnya ada.. Allah tetap akan menerima taubatnya. Ada orang lain yang kuat buat maksiat dan Allah tidak berikan dia petunjuk untuk bertaubat. Kemudian dia mati dalam kemaksiatan. Kasihan dia...

Dia tersenyum mendengar penjelasanku...

**************************************

Wahai saudara, segerakanlah bertaubat. Jangan tangguh taubat kita.



Saturday, 1 August 2009

Aku impikan isteri yang solehah

Aku impikan isteri yang beriman dan solehah. Moga dia mampu menjadi penyejuk mataku seperti yang diajarkan oleh Nabi muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dalam hadithnya, "sebaik-baik perhiasan di dunia itu ialah isteri solehah".

Aku impikan isteri yang solehah. Persis seperti puisi Rhoma Irama yang didendangkannya bersama Soneta Group dalam lagu mereka yang bertajuk "Saleha".

Begini puisinya;

Saleha

"Setiap keindahan perhiasan dunia,
Hanya isteri saleha perhiasan terindah,


Setiap keindahan yang tampak oleh mata,
Itulah perhiasan perhiasan dunia,
Namun yang paling indah di antara semua,
Hanya isteri saleha,
Isteri yang saleha…


Hanya isteri yang beriman bisa dijadikan teman
Dalam tiap kesusahan selalu jadi hiburan


Hanya isteri yang saleha yang punya cinta sejati,
Yang akan tetap setia dari hidup sampai mati,
Bahkan sampai hidup lagi"


Baguskan puisinya?

Ini aku titipkan lagu "Saleha" yang dinyanyikan dan dirakamkan oleh Rhoma Irama bersama Soneta Group;

Friday, 31 July 2009

Makanan bercampur lemak babi

Artikel ini aku petik daripada blog seorang pendakwah di Sandakan. Ust Kamaruddin Wahab namanya. Sengaja aku posting dalam blogku untuk panduan semua.

"Selesma babi sedang menjadi ancaman kepada penduduk dunia hari ini...", kataku dalam perhimpunan pagi itu di depan murid-murid.

"H1N1 ustaz...", salah seorang murid menjeritkan nama yang dipopularkan oleh media.

"Tidak, namanya selesma babilah tu...", tegasku.

Selesma yang yang mulanya dikenali dengan nama selesma babi telah dipopularkan sebagai H1N1. Kementerian Kesihatan Malaysia mengingatkan rakyat bahawa nama penyakit yang satu itu adalah influenza H1N1. Bukan selesma babi. Alasan murni yang diberikan ialah agar rakyat tidak memandang ringan penyakit tersebut kerana ia akan menyerang sesiapa sahaja sekalipun yang bukan makan babi.

Dalam satu kesempatan, aku bertanya kepada para pelajar dalam perhimpunan RMT tentang siapa di antara mereka yang sudah makan babi. Tidak seorang pun yang mengaku makan babi. Sememangnya babi adalah binatang yang paling dijauhi oleh orang Islam. Dari kalangan tua hatta kanak-kanak sekolah rendah menganggap babi adalah haiwan najis berat dan amat fobia sekali.

"Anda semua sudah makan babi...", tukasku mencabar.

"Isy...mana ada ustaz...", seorang murid perempuan yang agak matang membantah.

"Awak pernah makan coklat cardbury?", tanyaku.


" Saya suka makannya ustaz...", seorang murid perempuan lain mencelah.

" Coklat tersebut mengandungi lemak babi...", ujarku.

Aku telah membuat semakan terhadap coklat yang diimport itu. Ia mengandungi kod lemak babi.

"Anda pernah makan kek pandan atau kek coklat Apollo? London Swiss Roll?",lanjutku lagu.


Kegelisahan mula terpancar dari wajah mereka.

"Siapa yang pernah makan, bermakna dia pernah makan makanan yang ada lemak babi!", aku menjelaskan secara muktamad.

" Justeru tiada siapa antara kamu semua boleh rasa selamat daripada selesma babi",

"Mana ustaz tahu ada lemak babi?", seorang murid menyoal.

"Ustaz ada kod-kod yang mewakili lemak babi....kalau kamu semua ingin tahu, semak di belakang setiap bungkusan makanan yang kamu beli...jika ada kod tersebut, bermakna ia ada lemak babi",

Esoknya aku menampalkan senarai kod tersebut yang aku petik adaripada artikal Dr M. Amjad Khan dari Institut Penyelidikan Perubatan, USA.

Berikut adalah kod-kod lemak babi yang sering ditemui tercatat pada bungkusan makanan, khususnya yang diimport dari luar negara.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904.

Aku memberikan tugasan kepada murid-murid untuk mencari bungkusan makanan yang mengandungi kod tersebut. Pada hari seterusnya aku menerima banyak sekali aduan murdi-muridku tentang makanan yang mereka makan hari-hari tetapi mengandungi kod lemak babi.

"Berdosakan kami ustaz?", dalam keresahan kerana dikelilingi makanan bercampur lemak babi, mereka bertanya.

"Jika kita tidak tahu, kita tak berdosa....tetapi makanan itu bakal menggelapkan hati kamu...lalu kamu menjadi orang yang degil, sukar menerima nasihat dan juga pelajaran...", aku menerangkan efek yang timbul daripada memakan makanan seumpama itu.

"Tapi...ada yang mempunyai logo halal...", luah seorang murid.

"Logo halal boleh dipalsukan....kita wajib menyelidiki kalau kita ada caranya untuk memastikan ketulinan halalnya....kod yang ustaz berikan itu adalah bekalan buat kamu....", nasihatku buat mereka.

Sesungguhnya babi menjadi ancaman besar kepada orang beriman. Musuh-musuh orang beriman sentiasa mencari jalan untuk menindas ismah orang beriman. Alangkah sukarnya menjaga makanan. Semoga Allah memberikan kita semua kekuatan.

Rujukan : http://muridkyai.blogspot.com/

Monday, 27 July 2009

Apa yang silap...???

KESILAPAN DALAM GAMBAR:

1. Solat Jemaah tidak dalam keadaan rapat = solat secara terasing, bukan solat jemaah namanya
2. Kelihatan seorang makmum membuntuti (membelakangi) kiblat
3. Dan seorang lagi makmum tidak khusyuk dalam solat
4. Takwilan kepada kehidupan realiti hidup muslim sekarang. Islam menjadi kepingan puzzle yang tidak bercantum.
5. Tafsiran lain pada gambar ini, anda tafsir lah sendiri.

Saturday, 25 July 2009

Dosa Umpama Najis

Silakan anda umpamakan dosa itu seperti najis. Bagi orang yang normal dan waras akal fikirannya, sudah tentu tidak mahu mendekati najis. Apabila kita berjalan-jalan, tiba terlihat dek najis yang berada tidak jauh daripada kita, sudah tentu kita akan cuba menjauhinya.

Begitu juga jika kita sedang membawa kereta atu kenderaan lain, sudah pasti kita akan cuba mengelak daripada melanggar atau memijak najis tersebut. Jangankan hendak langgar, mendekati najis itu pun tidak mahu.

Satu situasi lagi, jika dengan tidak sengaja anda terpalit atau tersentuh dengan najis, sudah pasti anda akan cepat-cepat membersihkan naijs tersebut. Lebih-lebih lagi jika najis itu adalah najis mughallazah.

Jadi, apa tunggu lagi...??? Silakan anda umpamakan dosa itu seperti najis. Saya yakin, sedikit sebanyak anda akan meninggalkan maksiat itu. Jika tidak, sudah pasti anda akan terpalit dengan najis yang cuba anda elakkan itu.

Tuesday, 21 July 2009

Pilihan Raya Dalam Hidup Manusia siri 3

Setiap masa manusia akan diuji dengan pelbagai cubaan. Hanya manusia yang bertaqwa mampu menghadapi ujian-ujian tersebut.

Di sinilah kerja Iblis bermula lagi. Malaikat pun berusaha untuk membantu menetapkan iman manusia. Maka, pilihan raya dalam hidup manusia pun bermula lagi.

Dari saat mata manusia terbuka hingga tertutup, pilihan raya itu akan terus berlangsung.

Hendak bangun solat subuh, ada pilihan raya..

Mahu baca al-Quran, ada pilihan raya..

Sebelum berzikir, ada pilihan raya..

Dalam perjalanan ke tempat kerja atau pengajian, ada pilihan raya..

Di tempat kerja atau pengajian, ada pilihan raya..

Jika mahu tunaikan solat Zohor, Asar, perlu pilihan raya...

Setiap langkah untuk pulang ke rumah, ada pilihan raya..

Terdetik niat untuk ke masjid, solat maghrib, dengar kuliah maghrib, solat Isya'...ada saja pilihan raya.

Pokok pangkalnya, setiap masa pilihan raya itu berlangsung dalam hidup kita.

Bagi yang kukuh imannya, pasti akan memangkah Malaikat dan...boleh jadi juga memangkah Iblis. Bagi yang miliki iman setipis kulit bawang, lebih-lebih la lagi.....

Apa-apa pun, sentiasalah berusaha memangkah Malaikat. Kata kawanku, "Iblis ini tidaklah kuat sangat. Ia umpama anjing yang kuat menyalak, apabila kita berani..maka dia pun akan takut. Begitulah juga Iblis ini.." Entahlah, betulkah begitu hakikatnya, yang penting sama-samalah kita terus berusaha meninggalkan maksiat dan tidak mengundi Iblis.

Saturday, 18 July 2009

Pilihan Raya Dalam Hidup Manusia siri 2

Satu ketika lagi, proses Pilihan Raya diadakan ialah pada saat sakaratul maut seseorang manusia. Pada ketika inilah merupakan pilihan raya yang terbesar dalam hidup manusia. Umpama memangkah kertas undi untuk memilih kepimpinan negara. Bahkan ini lebih dahsyat dan hebat.

Manusia yang asalnya beriman kepada Allah dengan sehebat-hebat iman pun boleh kecundang akhirnya, apa lagi manusia yang tipis imannya.

Contohnya, kisah Barsisa.

Beliau merupakan seorang Tuan Guru, Ahli Ibadah yang cukup taat kepada Allah. Memiliki murid seramai 60 000 orang. Kehebatan muridnya, sehingga mampu terbang di awangan. Maka, sudah tentu beliau lebih hebat daripada itu.

Diringkaskan cerita, Iblis berusaha menyesatkan Barsisa selepas meminta izin daripada Allah. Iblis yang menyerupai ahli ibadah yang cukup taat.

Iblis duduk disebelah Barsisa dan berzikir. Dia tidak pulang ke rumah, tidak makan, tidak buang air dan buat perkara-perkara lain seperti manusia lain. Barsisa pun kagum dengan Iblis yang menyerupai ahli ibadah itu.

Barsisa pun bertanya, bagaimana dia boleh menjadi sehebat itu. Iblis pun berkata bahawa, dahulu dia seorang yang jahat. Dia membunuh, berzina dan minum arak. Akhirnya dia bertaubat dan kembali kepada Allah. Selepas banyak melakukan maksiat, kemudian bertaubat, dia merasakan betapa manisnya itu sehingga tidak peduli dengan makan, buang air, anak, isteri dan lain-lain.

Iblis pun menyarankan kepada Barsisa, jika dia pun mahu hebat sepertinya, dia perlu melakukan maksiat dahulu, kemudian bertaubat.
Akhirnya, selepas melalui proses pujukan.. Barsisa telah akur untuk minum arak sahaja. Ditakdirkan Allah, selepas Barsisa mabuk, Barsisa turut berzina dan kemudian membunuh perempuan yang dizinainya itu.

Barsisa ditangkap, kemudian di salib. Sebelum kematian Barsisa, beliau dirayu lagi untuk menyembah Iblis. Kerana terlalu takut dan mengharap pertolongan daripda Iblis, Barsisa pun akur untuk tunduk (menyembah) kepada Iblis dan mati dalam keadaan syirik.

Begitulah kisah Tuan Guru Barsisa yang beriman dan akhirnya mati dalam keadaan kufur. Kali ini, dan sejak awal lagi Barsisa telah mengundi Iblis.