Wednesday 11 November 2009

Tanah

Petang tadi selepas asar aku dan sahabatku, Kamal bertemu dengan seorang imam masjid di kawasan Sandakan ini. Sekadar untuk bertegur dan berbincang sesuatu.


Diringkaskan cerita, selepas perbincangan utama.. Tuan Imam mengalihkan cerita kepada isu 1 Borneo yang berada di Bandaraya Kota Kinabalu. Isu yang dibangkitkan adalah berkenaan sedikit salah guna kuasa yang berlaku di situ. Dikatakan, perjanjian asal antara United Sabah Islamic Association (USIA) dengan pihak pengurusan 1 Borneo ada sedikit kecacatan dan mengundang kontroversi.


Bangunan USIA yang dijanjikan sebelum ini tidak menepati spesifikasi yang dibincangkan sebelum ini. Lebih-lebih lagi, kawasan 1 Borneo kini merupakan kawasan yang penuh dengan maksiat.


Menurut sumber, tanah di kawasan 1 Borneo wujud sekarang merupakan tanah milik USIA.


Kesimpulannya, banyak perjanjian asal antara USIA dan 1 Borneo tidak dipatuhi dan ada isu-isu lain yang timbul. Hal ini juga ada melibatkan beberapa nama besar, seperti yang diceritakan oleh Tuan Imam tadi.


Hemm.... cukupla dulu.


Ada satu lagi cerita yang ingin kubawakan kepada pembaca. Tapi, masa tidak mengizinkan. nanti akan ku "publish" kan pada posting seterusnya.



0 comments: