Thursday 8 September 2011

Pengkhianat atau pejuang

  1. ‎Sejarah tercatat bakal menyaksikan dua manusia, pengkhianat atau pejuang. Apabila memandang skop penjajah, hampir semua pejuang tanah air dianggapnya pengkhianat…antaranya Tok Janggut, Tok Ku Paloh, Hj Abdul Rahman Limbong, Mat Salleh, Dato Bahaman…sejak aku belajar sejarah, UMNO lebih ditonjolkan sebagai hero kemerdekaan negara. Aku percaya, sebab waktu aku ambil exam SPM…ikut saja fakta dalam buku teks….
  2. Mengapa orang belajar agama seperti para ulama yang menuntut kemerdekaan ketika itu dilabel “berhaluan kiri” dan “gerakan bawah tanah”…? Kenapa orang yang menentang Komunis dilabel hero sedangkan yang menentang British dianggap pengkhianat…? Tok Janggut dulu menentang British, Tok Janggut dilabel sebagai pengkhinat…Mat Indera juga menentang British (melalui PKM) juga dilabel pengkhinat…siapa pejuang pula? Memang aku serabut fikir benda tu dulu…tapi dah nak exam SPM, aku hafal dan hadam saja sejarah buku teks tu.
  3. Dah besar sikit, aku mula lebih mengenali. Lebih2 lagi apabila aku baca buku-buku karangan Ust Ridhuan Mad Noor yang menceritakan peranan Ulama Ketika Zaman Kemerdekaan, dan beberapa lagi buku sejarah terutama kebangkitan Islam di Malaysia. Baru aku faham…buku teks sejarah yang baca dulu masih samar-samar tentang erti sejarah yang sebenar, golongan agama tidak akan ditonjolkan sebagai pejuang sebenar tetapi yang mampu “berbaik” dengan penjajah itu adalah hero sebenar kemerdekaan.
  4. Tak semudah itu British memberikan kemerdekaan melainkan ditinggalkan pasak yang kukuh kepada tanah jajahan. Justeru, jadilah diri untuk perjuangan yang asli demi agama bangsa dan negara. Aku mengucapkan Selamat Hari Merdeka kepada semua pejuang dan “pengkhianat” negara kerana perjuangan mereka kita menghirup keamanaan sekarang. AL Fatihah.

0 comments: