Sunday 13 February 2011

Usrah 11 Feb 2011

  1. Akidah merupakan asas kepada keimanan yang kukuh kepada Allah SWT. Tanpa akidah yang kukuh mana mungkin seseorang itu dapat beriman kepada Allah dengan sebenar-benar iman.
  2. Dalam hidup ini kita diwajibkan memiliki akidah perjuangan hidup yang sejahtera iaitu seperti akidah perjuangan yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Ramai yang hadam dengan baik tentang akidah asas seperti keimanan kepada Allah, Rasul, Malaikat dan sebagainya namun masih gagal dalam akidah perjuangan mereka.
  3. Mereka berjuang dalam hidup untuk menjaga periuk nasi walaupun sanggup menggadai Islam. Ada yang mengikuti perjuangan Islam namun berjuang kerana pemimpin. Jika pemimpin itu meninggalkan perjuangan Islam, maka mereka juga akan turut bersama. Ada yang berjuang kerana terlalu benci kepada musuh. Tidak kurang juga yang berjuang dengan Islam kerana hanya mengikut orang lain. Semua ini perjuangan yang salah.
  4. Akidah perjuangan yang sebenar adalah kerana Allah. Matlamat perjuangan kerana ingin meraih keredaan Allah. Selain daripada itu, semuanya adalah palsu.
  5. Kelemahan Islam (Gerakan Islam) bukan terbit daripada Islam (perjuangan itu) tetapi terbit daripada orang Islam (pendukungnya). Ajaran Islam itu cukup sempurna dan syumul, namun masih ramai umatnya yang tidak mengamalkannya secara tepat sehingga dipandang serong oleh penganut lain.
  6. Gerakan Islam tidak tampilkan perwatakan gila kuasa. Apa yang penting adalah memikirkan cara untuk mendaulatkan Islam. Itu yang lebih wajib diutamakan.
  7. Pilihanraya hanya ijtihad untuk menang dan mendaulatkan Islam. Ia bukan satu-satunya cara untuk menang. Allah boleh ciptakan pelbagai cara untuk menang. Tapi buat masa ini, di Malaysia pilihanrayalah jalannya.
  8. Berakhlak adalah lebih baik daripada berilmu. Orang kerdil yang sudi ditarbiyyah adalah lebih baik daripada orang besar yang banyak ilmu tapi tidak mahu ditarbiyyah.

0 comments: