Wednesday 21 July 2010

Siapa tuhanmu : Ust Das'ad, Pak Menteri atau Allah..?

Tengahari kemarin (20 Julai 2010) aku sempat solat zohor di Musolla Saidina Ali Bin Abi Talib di Taman Mesra, Batu 4, Sandakan. Memang sengaja kau ke solat zohor di sana kerana ajakan seorang sahabat. Dia ajak aku kerana ada Ust Das'ad Latif bagi ceramah di situ selepas solat nanti.

Sehari sebelum itu, Ust Das'ad ada bagi ceramah di Masjid Gum Gum. Ada sahabatku yang dari kampung sanggup ke sana untuk mendengar ceramahnya. Diberitakan dan aku saksikan sendiri, pendengar yang datang sangat ramai. Penuh satu masjid dan musolla. Bahkan melimpah sampai ke luar.

Daripada yang lelaki hingga yang perempuan.

Daripada yang solat hingga yang tidak solat.

Daripada yang tutup aurat hingga yang terbuka aurat.

Semuamnya datang ke masjid kerana Ust Das'ad.

Situasi ini biasa terjadi di kampung saya jika seorang Pak Menteri datang ke masjid kami. Musa Aman namanya. Penuh satu masjid. Supaya dapat peruntukan la tu. Ada yang datang untuk tunjuk muka. Kononnya sokong Musa Aman. Yang tidak pernah datang pun, datang juga masa itu.

Begitulah aura Ust Das'ad dan Pak Mentri berkenaan.

Persoalannya sekarang, kenapa kalau tiada Ust Das'ad atau Pak Menteri itu orang-orang yang tertentu ini tidak datang ke masjid??? Siapa tuhan mereka???

Ust Das'ad,
Pak Menteri,
atau
Allah...???

Kalaulah mereka semua ikhlas dalam beribadat, tidak perlu Ust Das'ad datang ke Sandakan dan tidak perlu Musa Aman datang ke masjid di Kampung Rancangan Sungai Manila itu. Hanya "IKHLAS" lah yang dapat membezakan hamba Allah yang betul-betul mahu mengabdikan diri kepada Allah.

Tidak perlu tunggu "orang-orang popular" datang ke masjid baru kita bergegas hendak ke masjid. Ini hipokrit namanya.

0 comments: