Monday 23 August 2010

Ramadhan tanpa solat

Beberapa hari yang lalu, aku dan seorang sahabatku merancang untuk ke Labuan. Kami putuskan untuk ke Kota Kinabalu dan kemudian naik feri terus ke Labuan. Semasa dalam perjalanan pergi ke Kota Kinabalu, kami terpaksa berbuka (buka puasa) di tepi jalan dekat Telupid. Selepas menyantap sedikit juadah yang dibawa bekal daripada Sandakan, kami meneruskan perjalanan.


gambar hiasan

Di sepanjang perjalanan kami menuju ke Kota Kinabalu, rupanya bukan kami sahaja yang berbuka di tepi jalan. Ada ramai lagi rombongan musafir yang sama berbuka di tepi jalan. Ada yang duduk di "bucket" kereta pacuan empat roda, abang-abang lori yang berkumpul ramai-ramai dan berbuka bersama, serta beberapa rombongan lagi yang turut berbuka di tepi jalan.

Cantik sungguh suasana itu. Orang amat peduli akan ibadah puasa.

Suasana ini hanya wujud semasa Ramadhan dan untuk ibadah puasa sahaja. Jika ibadah lain yang lebih penting seperti solat tidak pula dipedulikan sangat. Jarang sekali kita dengan orang awam akan tanya kawannya yang lain seperti dialog ini, "kau sudah solat?" atau, "kau solat ka hari ini?", ataupun dialog-dialog yang lain. Tapi kalu puasa, dialog-dialog ini sering sekali kita dengar.

Sedih apabila melihat saudara kita yang lain tidak faham yang man lebih penting antara solat dan puasa. Solat adalah tiang agama, jika puasa tapi tidak solat....maka sia-sia puasa kita. Begitulah juga dengan amalan yang lain. Jika rajin buat kebaikan, tapi tidak solat...pahalanya tidak ada. Amalan itu hanya jadi seperti debu-debu di atas lantai. Apabila angin datang, debu pun terbang.

Huh..ruginya.

Alangkah baiknya, jika solat juga kita jadikan seperti Ramadhan. Ia diwar-warkan di dalam media dan iklan-iklan. Pemerintah mewujudkan akta atau undang-undang tentang solat. Contohnya, Muslim yang tidak solat satu waktu akan dipenjara 1 bulan, dan pelbagai lagi yang boleh dibuat oleh kita.

Tapi, bila solat dianggap tidak penting..beginilah yang terjadi seperti hari ini.

Alhamdulillah, aku dan sahabatku selamat tiba di Kota Kinabalu petang itu, kemudian solat dan makan malam.

0 comments: