Saturday 18 July 2009

Pilihan Raya Dalam Hidup Manusia siri 2

Satu ketika lagi, proses Pilihan Raya diadakan ialah pada saat sakaratul maut seseorang manusia. Pada ketika inilah merupakan pilihan raya yang terbesar dalam hidup manusia. Umpama memangkah kertas undi untuk memilih kepimpinan negara. Bahkan ini lebih dahsyat dan hebat.

Manusia yang asalnya beriman kepada Allah dengan sehebat-hebat iman pun boleh kecundang akhirnya, apa lagi manusia yang tipis imannya.

Contohnya, kisah Barsisa.

Beliau merupakan seorang Tuan Guru, Ahli Ibadah yang cukup taat kepada Allah. Memiliki murid seramai 60 000 orang. Kehebatan muridnya, sehingga mampu terbang di awangan. Maka, sudah tentu beliau lebih hebat daripada itu.

Diringkaskan cerita, Iblis berusaha menyesatkan Barsisa selepas meminta izin daripada Allah. Iblis yang menyerupai ahli ibadah yang cukup taat.

Iblis duduk disebelah Barsisa dan berzikir. Dia tidak pulang ke rumah, tidak makan, tidak buang air dan buat perkara-perkara lain seperti manusia lain. Barsisa pun kagum dengan Iblis yang menyerupai ahli ibadah itu.

Barsisa pun bertanya, bagaimana dia boleh menjadi sehebat itu. Iblis pun berkata bahawa, dahulu dia seorang yang jahat. Dia membunuh, berzina dan minum arak. Akhirnya dia bertaubat dan kembali kepada Allah. Selepas banyak melakukan maksiat, kemudian bertaubat, dia merasakan betapa manisnya itu sehingga tidak peduli dengan makan, buang air, anak, isteri dan lain-lain.

Iblis pun menyarankan kepada Barsisa, jika dia pun mahu hebat sepertinya, dia perlu melakukan maksiat dahulu, kemudian bertaubat.
Akhirnya, selepas melalui proses pujukan.. Barsisa telah akur untuk minum arak sahaja. Ditakdirkan Allah, selepas Barsisa mabuk, Barsisa turut berzina dan kemudian membunuh perempuan yang dizinainya itu.

Barsisa ditangkap, kemudian di salib. Sebelum kematian Barsisa, beliau dirayu lagi untuk menyembah Iblis. Kerana terlalu takut dan mengharap pertolongan daripda Iblis, Barsisa pun akur untuk tunduk (menyembah) kepada Iblis dan mati dalam keadaan syirik.

Begitulah kisah Tuan Guru Barsisa yang beriman dan akhirnya mati dalam keadaan kufur. Kali ini, dan sejak awal lagi Barsisa telah mengundi Iblis.

0 comments: