Saturday 18 July 2009

Pilihan Raya Dalam Hidup Manusia siri 1

Setiap manusia akan menghadapi pilihan raya dalam hidup mereka. Ironinya, pilihan raya tersebut berlangsung setiap hari. Pilihan raya yang dimaksudkan, adalah pilihan raya untuk mengundi Malaikat atau Iblis.

Seawal pagi, saat subuh mula menjengah..Malaikat dan Iblis akan berkempen habis-habisan untukmerayu undi manusia. Jika Malaikat yang menang, Iblis akan bergerak sejauh-jauhnya daripada manusia.

Menurut Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, Iblis akan berasa sangat sakit dan seolah-olah terbakar apabila manusia bangun di kala subuh, mengambil wudhu dan mendirikan solat. Dia akan pergi sejauh-jauhnya daripada manusia kerana kesakitan itu. Dengan kata lain, manusia telah mengundi malaikat, maka Iblis tidak ada hak kepada manusia itu.

Namun, sebaliknya pula jika manusia mengundi Iblis disaat itu. Iblis akan terus kencing ditelinga manusia dan malaikat pun akan menjauhi manusia.

Sebelum itu, manusia yang hendak bangun dirayu oleh iblis untuk tidur semula.

Babak 1: saat mata terbuka jam 4.15 pagi

"Tidurla lagi, awal lagi. Subuh jam 4.40 pagi. Tak perlu ke masjid, esok saja ke masjid. Lagipun, subuh semalam sudah ke masjid juga. Nanti sebelum 4.40 pagi aku bangunla", bisik manusia kepada dirinya.
Manusia pun akur dan tidur semula.

Babak 2: terjaga 4.50 pagi

"Ngantuknya, baru 4.50 pagi. Kejapla lagi. Tidur sekejap lagi. Lagipun, subuh sampai jam 6. Lama lagi"

Akhirnya manusia pun akur dan tertidur semula.

Begitula, babak pujukan daripada Iblis terus bertambah. Sehingga akhirnya manusia terlepas solat subuh pada hari itu.

Kali ini, Manusia telah mengundi Iblis.

0 comments: